Zpět
Blog: Digitální dovolená

Dovolená: Součást firemní strategie i kultury

digitální produktivita soustředění

Jen málo firem chápe dovolenou jako účinný nástroj pro dosahování strategických a obchodních cílů. Výkonová společnost, ve které žijeme, je přesvědčena, že jediná cesta k úspěchu vede skrze úmornou dřinu. Vystupte z řady! Poraďte svým zaměstnancům, jak si dovolenou užít a udělejte z ní firemní akcelerátor.

Nespokojený zákazník

Je sedm večer. Přichází e-mail z firmy, která pro nás chystá návrh interiéru. Zaměstnankyně se omlouvá, že nestíhá, má toho moc a nutně potřebuje, abychom jí ještě dnes návrh zkontrolovali a potvrdili. Potřebuje totiž plány předat developerovi, který na ni už také tlačí. Na dodání návrhu jsme čekali 14 dní a nyní jsme vystaveni situaci, která nám není příjemná.

Jako první nás napadne, že je zaměstnankyně neschopná a neumí si práci zorganizovat. Nebo nedokáže říct svému zaměstnavateli, že poptávky nezvládá pokrýt a potřebuje posilu.

Ale možná je jen unavená, přetížená a i když se snaží podat dobrý výkon, vše jí trvá příliš dlouho. Do podobně vypjatých situací se dostává zřejmě opakovaně.

Zákazník ale nemá povinnost brát na příčiny ohledy. Jediné co si z celé spolupráce odnese, je pocit nespokojenosti a neprofesionality. Podobný obraz si nevědomě buduje mnoho firem. A i když zaměstnávají šikovné lidi, může je dohnat únava, která jejich výkony brzdí.

Poutač: Facebook

Přidejte se k nám!

Rádi objevujete digitální svět a chcete získat více tipů? Staňte se součástí skupiny Digitální doteky na Facebooku, aby vám nic nového neuteklo. Pojďme být v kontaktu!

Chci do komunity

Pracovní výsledky a relaxace

Jak uvádí Jan Mühlfeit v knize Budování úspěšných týmů: (…)„Ve snaze stále více a rychleji roztáčet kola pokroku jsme poněkud zapomněli na to, že po výkonu musí následovat relaxace.“

O tom, že relaxace je základním předpokladem dobrého pracovního výkonu píše také Tomáš Vachucha v knize Časotvorba. Relaxace by pochopitelně měla být součástí naší každodenní rutiny, ke skutečnému restartu ovšem potřebujeme volno mnohem delší.

Nenechme se zviklat tzv. hustle culture, která nám nutí neustálou produktivitu a seberozvoj jako jedinný správný způsob, jak trávit svůj čas.

Týden, 14 dní nebo měsíc dovolené?

Z hlediska pracovní produktivity a kvalitní relaxace je týden nedostatečný, protože je to doba, za kterou se náš mozek teprve snaží odpoutat od pracovních záležitostí.

Teprve druhý týden dochází ke snížení hladiny stresu a zvýšení celkové životní spokojenosti. Kromě jiného se také zlepšuje naše kreativní myšlení. Ideálem jsou týdny tři, jenže to je na mnoha pracovištích nereálné (Andrea Žilková, Psychologie dnes).

Proto je potřeba své dva týdny dovolené využít na maximum a nenechat si z nich ukrojit ani minutu.

Čerpání řádné dovolené

Někteří zaměstnanci se o dovolenou aktivně hlásí, jiní jsou ochotni ji obětovat „pro dobro zaměstnavatele“. Motivace může být různá. Pocit nenahraditelnosti (mnohdy podpořený zaměstnavatelem) nebo obava z toho, že mě někdo nebo něco (třeba umělá inteligence) nahradí.

Někteří nechtějí dovolenou čerpat i proto, aby je kolegové nepomlouvali, že zase nepracují. Také proto tak rádi v automatických odpovědích e-mailů používáme pojem řádná dovolená.

Velmi častým argumentem pro oddalování dovolené je i uspokojení z práce, které navozuje představu, že koho práce baví, nepotřebuje odpočívat. Nezapomínejme ale na to, že syndrom vyhoření ohrožuje z velké části ty zaměstnance, které jejich práce baví.

Ať už je postoj zaměstnance jakýkoliv, týmový lídr by s nimi měl umět pracovat. Respektovat ty, pro které je dovolená nedotknutelné téma, a naopak podpořit v čerpání ty, kteří ji z nějakého důvodu nevyžadují nebo dokonce odmítají.

Pracovat chytře, odpočívat chytře

Zatímco zaměstnanci absolvují nespočet školení, které rozvíjí jejich pracovní produktivitu, o chytrém odpočinku se tolik nemluví. Přestože je předpokladem pro to, aby dovolená byla smysluplná a plnila svůj účel. Odpočinek totiž může být náročnější disciplína než se na první pohled zdá. A leckdy je dovolená doslova spouštěčem nejrůznějších nepříjemných pocitů.

Najednou totiž máme obrovské množství času, a to je ideální příležitost pro všechny negativní myšlenky, které nám začnou vyplouvat na mysl. Odžít si tyto negativní myšlenky má pro mysl očistné účinky, rozhodně by se však neměly stát jedinou náplní naší dovolené.

Stejně jako stresslax. Myšlenky na to, jak bez nás kolegové zvládají v práci nebo co nás čeká po návratu z dovolené. Když se na dovolené dlouhodobě nudíme nebo se nemůžeme zbavit dotěrných myšlenek, je namístě zabavit tělo a mysl nějakou aktivitou. První co řadu z nás napadne, je sáhnout po mobilním telefonu.

Mobilní telefony jako zabiják dovolené

Mobilní telefon máme neustále po ruce a náš mozek si navykl, že je to instantní zdroj nikdy nekončící zábavy. Mnoho aktivit, které na mobilu děláme, nám do těla vyplavuje dopamin. To je látka, která se tvoří v mozku a je důležitá pro motivaci a dosahování cílů. Dopaminu se nám netvoří neomezené množství, a tak není radno vyplácat jej nekonečným scrollováním na sociálních sítích nebo zpravodajských portálech.

Stejně tak nás nutí myšlenkami stále utíkat k práci, neustále kontrolovat e-mail nebo notifikace z kalendáře. Jednoduchým řešením je upravit si plochu telefonu na tzv. dovolenkový režim. Z plochy vašeho zařízení tak dočasně zmizí všechny aplikace, se kterými každý den svádíte boj o pozornost.

Nastavení režimu soustředění a oznámení

Upravit si nastavení plochy a využívat tzv. režim soustředění umožňují jak telefony s Androidem, tak telefony s iOS. Na internetu je spousta návodů pro konkrétní modely telefonů i operačních systémů.

Můžeme zde zvolit, jak se má náš mobil chovat v určitou denní dobu atp. Lze nastavit, která oznámení chceme dostávat a upřesnit to u konkrétních kontaktů i aplikací. Prozkoumejte také přizpůsobení obrazovek. Není náročné připravit si obrazovky, které v režimu soustředění uvidíte.

Můžete si nechat na očích jen málo aplikací, které pro dovolenou skutečně využijete. Aplikace přitom v telefonu zůstanou a jedním kliknutím můžete vše obnovit.

Po dobu dovolené doporučujeme deaktivovat oznámení právě na pracovní e-maily, kalendáře atp. Když je nemáme neustále na očích, náš mozek od práce odplouvá. A pokud si troufnete i na větší výzvu, vyzkoušejte se po dobu dovolené odpojit i od sociálních sítí a naplnit svůj život jinými aktivitami. Budete překvapeni, kolik věcí se za tu dobu změní.

Duševní zdraví a pracovní výsledky

Společnost orientovaná na výkon se na odpočinek dívá skrz prsty. To je velká chyba. Unavený zaměstnanec může pro firmu napáchat mnoho škod, poškodit její reputaci nebo dokonce rozpočet. Není to dávno, kdy jsme slyšeli o firmě, kterou unavený zaměstnanec připravil svoji chybou o 200 000 Kč.

Také Světová zdravotnická organizace (WHO) odhaduje, že každý rok je kvůli špatnému duševnímu zdraví zaměstnanců ztraceno 12 miliard pracovních dní.

I proto by dobrá firemní strategie měla zaměstnance motivovat k čerpání dovolené a umění si odpočinout. Protože jak říkával Tomáš Baťa: „Kdo chce vybudovat firmu, musí budovat zaměstnance.“ S tím vám rádi pomůžeme v našemu kurzu orientovaném na digitální produktivitu, kde chápeme umění odpočívat jako klíčovou část úspěchu.

Jinak se vám může stát, že na jinak skvěle připravenou strategii zůstanete sami nebo v horším případě s unavenými zaměstnanci, kteří místo hledání cest, jak by něco jít mohlo, budou hledat argumenty, proč to nejde.


Předchozí článek Další článek